Costa Coffee je dnes jedním z nejznámějších kavárenských řetězců na světě, který konkuruje gigantům jako Starbucks nebo Dunkin’. Její příběh však začal poměrně skromně – jako rodinný podnik dvou italských bratrů, kteří přišli do Londýna s vášní pro kvalitní kávu.
Počátky v 70. letech: Italské kořeny v britské půdě
Společnost Costa Coffee založili v roce 1971 bratři Sergio a Bruno Costa, kteří se narodili v Itálii, ale vyrůstali ve Velké Británii. Nejprve otevřeli malou pražírnu v londýnské čtvrti Fenchurch Street. Jejich cílem bylo vytvořit kávovou směs, která by chutnala stejně dobře jako v jejich rodné Itálii. Po experimentování s různými druhy kávových zrn nakonec vytvořili charakteristickou směs Mocha Italia, která je základem většiny káv Costa dodnes.
Zpočátku bratři nepodávali kávu zákazníkům přímo – místo toho dodávali své směsi do hotelů a restaurací po celém Londýně.
První kavárna a rychlý růst
Až v roce 1981 otevřeli svou první vlastní kavárnu na Vauxhall Bridge Road v Londýně. Byl to zlomový okamžik, který nastartoval přeměnu ze specializované pražírny na kavárenský řetězec.
Během 90. let se Costa Coffee rychle rozrůstala po celé Velké Británii a stala se jednou z nejoblíbenějších značek mezi milovníky kávy. V roce 1995 ji koupila britská společnost Whitbread, což přineslo další kapitál a umožnilo expanzi do zahraničí.
Globální značka
Od přelomu tisíciletí se Costa Coffee postupně rozšířila do mnoha zemí světa. V roce 2009 otevřela svou tisící kavárnu a její tempo růstu se zrychlilo především na trzích jako Čína, Indie, Blízký východ a východní Evropa.
V roce 2011 značka vstoupila i na český trh, kde se rychle stala oblíbenou alternativou ke stávajícím kavárnám. Kromě klasických kaváren nabízí i tzv. Costa Express automaty s kvalitní kávou, které najdeme na čerpacích stanicích, v obchodech a na nádražích.
Nová kapitola pod Coca-Colou
V roce 2019 došlo k další zásadní změně: Costa Coffee byla prodána společnosti The Coca-Cola Company za přibližně 5,1 miliardy amerických dolarů. Tento krok měl umožnit globální expanzi nejen kaváren, ale také kávových produktů určených pro retail – například ledové kávy v plechovkách nebo kávových kapslí.
Dnes
Dnes má Costa Coffee přes 4 000 poboček ve více než 30 zemích světa. Její značka je spojována s důrazem na kvalitní zrnkovou kávu, přívětivou atmosféru kaváren a inovativní přístup – ať už jde o digitální objednávání, nové druhy rostlinných mlék nebo sezónní limitované nabídky.
Zajímavost na závěr
Dnes je na pobočkách Costa Coffe často vidět profesionální kávovar Astoria Sabrina ve speciální barvě typické pro tento řetězec. Zmiňuju se o tom kvůli tomu, že pro případný výběr profi kávovaru je dobrým vodítkem, volba stroje na velmi vytížených místech. Jako jsou řetězce, italské benzínky nebo i třeba McDonald Cafe. Káva Vám v těchto místech nemusí chutnat, protože obsluha neví, jak se nastavuje mlýnek a zvolené zrno není čerstvé. Nicméně vedení si dává pozor, aby zvolená technika byla spolehlivá. Benzínky v itálii mají často La Cimbali a McDonald na hodně místech nasadil LaSpaziale kávovary. Nejde ale jenom o brand, spolehlivost je ovlivněná i konkrétním modelem kávovaru.